Ivica Nevešćanin

POST FESTUM KONCERTA KOJEG SMO ČEKALI CIJELO LJETO Spektakli ili debakl? Iza nastupa Rite Ore ostao je minus od oko milijun kuna, zato ključno pitanje glasi: treba li Mario Paleka dati ostavku? I hoće li Dukić zbog toga politički odgovarati...

POST FESTUM KONCERTA KOJEG SMO ČEKALI CIJELO LJETO

Spektakl ili debakl? Odgovor na ovo pitanje dan nakon koncerta Rite Ore u Zadru može se tražiti i ovako: treba li Mario Paleka podnijeti ostavku ili ne?

Mario Paleka, direktor zadarske Turističke zajednice i ideator dovođenja Rite Ore u Zadar, ne bi trebao dati ostavku zbog toga što je najavljeni jednosatni koncert zapravo trajao 50 minuta, što je popularna britanska pjevačica nešto manje od tog vremena, zbog dvije pauze, bila na pozornici, i što joj je na početku treće pjesme "riknuo" mikrofon, a glas nastavio izlaziti s razglasa, pa su svi u dvorani shvatili da pjeva na matricu, ne bi trebao dati ostavku ni zbog samo šest od 30 najavljenih plesača u pratećoj skupini i svega trojice glazbenika na pozornici (gitara, klavijature i perkusije).

Ne bi čak trebao dati ostavku ni zbog prodanih oko 4500 karata, pa je umjesto očekivanih osam-devet tisuća u dvorani Krešimira Ćosića u petak navečer, zahvaljujući prije svega sponzorskim ulaznicama, bilo oko 5500 gledatelja, najviše žena, tinejdžerica, njihovih mama i nekoliko očeva.

Ako bi zbog ičega Paleka trebao staviti svoj mandat na raspolaganje onda je to izjava koju je preko svoje PR službe odaslao u javnost neposredno nakon koncerta:
„Riječ je o velikom i spektakularnom koncertu za kakav je Zadru spreman. Kao što se moglo vidjeti i doživjeti riječ je o iznimno visokoj produkciji, a nastup Rite Ore u Zadru ujedno je i velika turistička promocija ne samo grada nego i cijele Hrvatske. Odrađen je odličan posao i zahvaljujem svima koji su u njemu sudjelovali kako bi se koncert uspješno održao. Ovo je definitivno smjer u kojem se nastavljamo turistički razvijati".

Ajmo sad ovako. Da je Mario Paleka iz svog džepa platio zadarski koncert, a ozbiljni izvori ozbiljno tvrde da je organizacija koncerta koštala oko tri milijuna kuna, bi li odmah iste večeri rekao kako je "ovo definitivno smjer u kojem se nastavljamo turistički razvijati". Naime, neslužbeni izvori govore da je prodaja karata debelo podbacila, da je umjesto očekivanih osam-devet tisuća prodano upola manje, što se u dvorani lijepo moglo vidjeti u prostoru ispred pozornice i na tribinama. Da je dakle to bio Palekin novac, bi li iste večeri, prije nego što je zbrojio i oduzeo prihode i rashode, a minusu će, prema konzervativnim procjenama, biti najmanje između 750 i milijun kuna, odmah rekao kako će u tom smjeru nastaviti? Što, gubiti novac? Ili promovirati Zadar?

Lako je, kaže naš narod, tuđim gloginje mlatiti, pa je tako lako i Paleki reći da će nastaviti "u tom smjeru", smjeru kreditnog zaduživanja gradskog poduzeća ŠC Višnjik koje će se 50-minutnog nastupa pop pjevačice sjećati još mjesecima na svom žiro-računu, uz odgovarajuće kamate. Ali ne, Paleka je vrlo rado preuzeo odgovornost za dolazak Rite Ore, u čemu su ključnu ulogu odigrale neke njegove privatne veze, ali ne i za organizaciju, koja je prebačena na gradsku tvrtku. A kad imate novac, ne svoj dakako, nego poreznih obveznika, i to u neograničenim količinama, nije problem kupiti bilo kojeg izvođača. Kunst je tog i takvog izvođača prodati i od njega nešto zaraditi, ili makar pokriti troškove, a što je Zadar zaradio od Rite Ore?

Za početak, nije zaradio nego stvorio minus, a zaradio je, kako kaže Paleka, "veliku turističku promociju ne samo grada nego i cijele Hrvatske". Instrument kojim je to izmjereno su pola milijuna pregleda najave dolaska Rite Ore u Zadar na YouTubeu i društvene mreže koje su podijelile ili će podijeliti slike i sadržaje sa zadarskog koncerta. Nije nam poznato, a bojimo se da nikad neće ni biti, kako će jedan ovakav koncert utjecati na promjenu turističkog imidža Zadra, kojim će se to odokativnim metodama izmjeriti efekt koncerta Ore ne dolazak turista, ako ni pola milijuna pregleda na YouTubeu i sva sila oglasa na društvenim mrežama nije bila dovoljna da se napuni dvorana?

Naprotiv, sponzorske VIP krate od 1 kune prodavale su se na Njuškalu za 100 kuna, dan prije i na sam dan koncerta, nije uočen nikakav poseban interes za kartama na kioscima ispred dvorane, a zafrkantska zajednica na Facebooku danima se nadmetala tko će predložiti kreativniji način za prodaju/podjelu karata kako se koncert organizacijski ne bi pretvorio u potpuni debakl. Najkreativniji su u tom smjeru sugerirali kako su se zbog slabog interesa karte za koncert počele dijelile ispod automobilskih brisača, kao letci za rasprodaje, što nam službeno iz organizacije nitko nije htio komentirati.

Sve što je u vezi uspješne promocije kazao Paleka upućuje na zaključak da u njegovim direktorskim namjerama nesporno ima entuzijazma, ali prednjači diletantizam. Prednjači ho-ruk metoda "ajmo s javnim novcem", jer za to neće nitko odgovarati, a trebao bi netko. Zapravo ne bilo tko, nego upravo Paleka kao direktor TZ-a i, još važnije, čovjek koji mu je to vrlo komotno omogućio, gradonačelnik Branko Dukić.

A da bi se njegova odgovornost shvatila, potrebno se na trenutak vratiti godinu dana unatrag, kada je Paleka izabran za prvog čovjeka zadarskog turizma. Kada je taj diplomirani kineziolog i bivši voditelj sporta i zabave u sustavu hotelske kuće Falkensteiner, u konkurenciji vrlo ozbiljnih i stručnih kandidata, postao najbolji izbor. Za kojeg su svi znali da će postati direktor i prije nego što je bio raspisan natječaj. Zašto? Zato što je to u Zadru naprosto tako, kod svih natječaja za javne/lokalne/državne funkcije. Zato što je to modus operandi zadarske politike, a ovdje je HDZ na vlasti u kontinuitetu od 1990. godine. Ključne Palekine kvalifikacije za mjesto direktor bile su sljedeće: član je HDZ-a, bliski prijatelj gradonačelnika Dukića i dolazi iz istog kvarta, Stanova, iz kojeg je i gradonačelnik. Svi ostali elementi iz CV-a i programa za direktora Turističke zajednice kod drugih su kandidata bili komparativno bolji, ali ova tri osnova, bila su i ostala u Zadru ključna za bilo čiji uspjeh: stranačka iskaznica te osobna i zavičajno-plemenska povezanost.

I evo nas gdje jesmo. Paleka je naravno svoje imenovanje prikazao kao uspjeh najboljeg programa, a evo, prošao je i koncert Rite Ore, a od programa ni "p", od Zadra kao koncertne destinacije u budućnosti ni traga ni glasa. Nakon godine dana Palekinog mandata pamtimo samo ovaj ad hoc koncert zvijezde tinejdžera koja je u Zadar iz okolnih gradova privukla tek koju stotinu ljudi, a gostiju gotovo da nije bilo. Što se tiče priče o promociji grada, bilo bi korisno znati tko će iduće godine doći u Zadar zato što je ove u njemu na manje od sat vremena gostovala jedna instant pop zvijezda?

Palekin direktorski mandat tako se politički trajno vezao za politički kapital gradonačelnika Dukića. Vrijedi i obrnuto. Dukićevo otvoreno zalaganje za Paleku kako najboljeg kandidata, dovelo ga je u poziciju suodgovornog za Palekin (ne)uspjeh. Sve što Paleka bude dobro napravio, pripisivat će se i Dukiću, ali i svaki loši potez bit će reflektiran na gradonačelnika. Inzistiranjem na Paleki Dukić je uz njega vezao svoju političku sudbinu, naravno, sve dok Paleka ne počini kakav javni autodafe od kojeg ga nitko neće moći spasiti, a je li to koncert Rite Ore, još uvijek je otvoreno pitanje.

Odgovor ćemo znati vrlo brzo. Već za koji dan kada bi direktor ŠC Višnjik Denis Karlović, u skladu s najavama, javnosti trebao predstaviti ulazne i izlazne brojke. Koliko je novaca i za što sve upucano u organizaciju koncerta, a koliko se novaca, i od čega, vratilo. Uoči samog koncerta Karlović je rekao da se koncert neće moći pokriti samo od prodaje karata, što je i laicima bilo jasno, no gradonačelniku se to nije svidjelo. Četiri i pol tisuće prodanih karata i oko tisuću sponzorskih pokrit će možda oko pola troškova produkcije, a što će biti s ostatkom, tek ćemo vidjeti.

Naime, iako se govorilo o nekim velikim sponzorima, u dvorani, na kartama, plakatima i press materijalu uoči koncerta, nismo primijetili logo neke banke ili velikog proizvođača pića s kojima se navodno dogovaralo o financijskoj podršci. Također, ispred dvorane, osim štanda s kokicama na dva mjesta, nije bilo prodaje suvenira, nekih memorabilija popularne pjevačice, ili drugih sličnih sadržaja koji prate ovakav koncertni šušur. Izvori novca su očito bili jako škrti pa je prava sreća što je koncert na vrijeme pomaknut s otvorenog prostora u dvoranu. Jer da nije, šteta bi bila puno veća, odnosno minus koji će ŠC Višnjik ili Grad Zadar, svejedno, morati pokriti iz svojih proračuna.

Sreća u toj koncertnoj nesreći bio je zapravo direktor Karlović koji je od prvog dana, koliko se moglo vidjeti i zaključiti, bio rezerviran prema cijelom događaju. Ne u smislu da je bio protiv dolaska i koncerta Rite Ore u Zadar, naprotiv, nego protiv načina na koji se siluje organizacija, jer je najsloženiji dio posla, s najviše odgovornosti, u rekordno kratkom vremenu, njemu gurnut u ruke. Karlović je zato odmah i tražio "političko osiguranje", da iza odluke da ŠC Višnjik kao gradska tvrtka bude organizator koncerta, stane skupštine društva, a u skupštini je samo jedan član i on se zove Branko Dukić.

Kad je to formalno dobio, Karlović je logistički napravio sve što je bilo u njegovoj moći, uključujući i podizanje kredita od 2,5 milijuna kuna, od kojih je navodno 1,5 milijuna bilo namijenjeno za pripremu koncerta. A kad je 30 dana prije koncerta shvatio da je on-line prodaja karata jedva prešla dvije tisuće, zapeo je da se koncert s otvorenog prostora preseli u dvoranu. Imao je dva dobra razloga: ako bi pala kiša te večeri, koncert se po potpisanom ugovoru s izvođačicom, nije mogao odgoditi, a ulaskom u dvoranu produkcija je skresala troškove za najmanje 100 tisuća eura.

Organizaciju velikih koncerata u dvorani Karlović je "diplomirao", pokazao je to na nastupima Dina Merlina, Đorđa Balaševića i drugih, kada se uistinu tražila karta više, i kad se službeno prodavalo preko 8000 ulaznica. S te je strane i koncert Rite Ore bio besprijekoran, dvorana ugodno rashlađena, bez gužve i sigurna za sve sudionike, no poslovni dio ostao je visjeti u zraku, za što formalno Karlović opet snosi odgovornost, iako je od početka govorio da se takvi nastupi moraju planirati godinu dana unaprijed.

A još godine dana čekanja da se potvrdi gradonačelnikova akvizicija za novog direktora Turističke zajednice nije bilo. Željelo se prvo ljeto u njegovoj organizacijskoj moći dokazati zašto je Paleka izabran, zašto je on taj "čovjek sa zadatkom", da ne kažemo mesija, koji će za 180 stupnjeva promijeniti trendove zadarskog turizma, koji će od Zadra, pored Šibenika, Splita i Zagreba, stvoriti jaku koncertnu destinaciju, i tako dalje, i tako dalje...

Jer bliže nam je vruća politička jesen, kada će se već na prvoj sjednici Gradskog vijeća tražiti obračun koncerta Rite Ore, koliki je minus, tko će ga vraćati, i tko će preuzeti odgovornost za taj organizaciji podbačaj. Nema nikakve dvojbe, tražit će se glava Marija Paleke, ali i glava njegovog patrona, gradonačelnika Dukića, kojeg bi do tada, ali i nakon toga, opet mogao spašavati Jerko Trogrlić, vlasnik agencije Vajt iz Splita i cijenjeni PR-stručnjak. Trogrlić je vodio Dukićevu kampanju za gradonačelnika, a nakon toga, sve do danas, ostao je u ulozi njegovog savjetnika, za pozamašan honorar.

Kad je Zadarski.hr prvi probio informaciju da se pregovara o dolasku Rite Ore u Zadar, gradonačelnik je u nemogućnosti da "zaustavi Reuters" Trogrlića postavio za čelnog čovjeka odnosa s javnošću nadolazećeg koncerta, a Troglić je, navodno nevoljko, to prihvatio, svjestan da ulazi u zonu visokog rizika jer bi koncert mogao puknuti kao balon. U isto vrijeme kada mediji otkrivaju da se pregovara s Orom, što je shvaćeno kao uistinu pozitivan pomak za zadarsku ljetnu turističku ponudu, Paleka taj isti Zadarski.hr naziva "neprijateljima Zadra", samo zato što su se prije postignutog dogovora usudili pisati da će Zadar do kraja ljeta možda ugostiti jedno poznato svjetsko glazbeno ime.

Paleka je neprimjerenu kvalifikaciju pokušao opravdati svojom lokalpatriotskom žrtvom, nesebičnom sebedajnošću, kako on ne radi koncert zbog šminkerske samopromocije, nego zbog Zadra, jer mu je on na prvom mjestu, i tako bi se, "krvareći za našu stvar", trebali ponašati i mediji. Ali nije uspio, naprotiv, pokazao je da ni nakon godine dana u fotelji direktora TZ-e ne shvaća primarnu ulogu medija i novinara, poglavito u kontekstu turističke promocije, potvrdivši zavidan demagoški kapacitet, ali i da ne razumije ulogu javnih tijela u demokratskom društvu, niti da je spreman preuzeti odgovornost za ono što čini.

Ostao je u uvjerenju da dolazak na dobro plaćeno radno mjesto po političkom i prijateljskom ključu i otvoreno kockanje s javnim novcem, bez odgovornosti, može proći zbog tobožnje ljubavi koju on, eto, osjeća prema Zadru. Reagirao je kao narcis koji sve neistomišljenike doživljava kao neprijatelje, da ne koristimo neke teže izraze iz vokabulara stranačkih mu kompanjona, koji su u vrlo sličnom stilu, trgujući domoljubljem, ucjenjujući kampanilizmom i busajući se u lokalpatriotska prsa, šakom i kapom dijelili neprijateljske etikete svojim kritičarima, i pritom debelo napunili džepove, na račun tih istih građana Zadra i poreznih obveznika.

Kad bi samo toga bio svjestan, Paleka bi trebao sam otići. Ovako će, unatoč kritici kroz koju će proći, vjerojatno ostati, a mi ćemo nastaviti pisati o koncertima poznatih imena na trošak Zadrana, sviđalo se to njima ili ne.

Naslovnica Kolona